بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت
انتشار: خرداد 27، 1401
بروزرسانی: 19 آذر 1404

بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت

بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت

نیروی برق علاوه بر این که باعث حرکت چرخ های ماشین می شود، احتراق داخلی (ICE) ، برق همچنین سایر عملکردهای خودرو مانند چراغ ها ، کنترل آب و هوا و استریو را نیز بر عهده دارد. یک ماشین الکتریکی برای تامین شارژ خود باید به یک منبع برق متصل شود که معمولاً منبع داخلی شماست. آیا تا به حال به پیشرفت زندگی تا به این حد فکر کرده اید؟ دیگر نیازی به ماندن در ترافیک ها و پشت چراغ قرمزها نیست، سریع و آسان به مقصد خود خواهید رسید و با توجه به امکاناتی که صد در صد شرکت ها اتخاذ خواهند کرد امنیت جان شما نیز بالا خواهد رفت. حال آنکه اگر یک خودروی پرنده خودران داشته باشید تکنولوژی حق خود را به خوبی ادا خواهد کرد و این سطح از سهولت زندگی برای انسان بسیار لذت بخش خواهد بود. ماشین هایی که به صورت اتوماتیک رانندگی می کنند بین مردم در حال محبوب شدن هستند و تقاضا می شوند این نوع ماشین ها راننده شخصی انسان ها نیز محسوب شده و کاملا خودمختار هستند.

  • اگر بخواهیم تاریخچه ی ساخت خودرو در ایران را بررسی کنیم، می توان گفت که این تاریخچه به اوایل دهه ۴۰ میلادی بر می گردد که در آن سال ها ایران در زمینه تولیدات ماشین هایی چون پیکان، ژیان، آریا، شاهین و...
  • نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ماشین های خودکار قابلیت تشخیص حضور راننده در خودرو را دارد و می تواند صندلی، آینه ها و حتی دما را با ورود سرنشین به ماشین تنظیم کند.
  • از جمله فولاد های پر استفاده در خودرو می توان به فولاد mo40 و فولاد ck45 اشاره کرد که در ساخت بیشتر قطعات خودرو از این فولاد ها استفاده می شود.
  • در این میان، فقط در حد 10 یا 15 میلیون تومان بابت اجاره یک کارت ملی، به صاحب کارت ملی پرداخت می کنند.
  • در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال (ایران خودرو) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد.[۳] در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی کرد.

همچنین عموم قرارداد های همکاری با طرف خارجی مربوط به خودرو هایی است که فرایند تکوین تا تولید و عرضه انبوه محصول را طی نموده و بنابراین خودروساز ایرانی هیچگاه در فرایند شکل گیری ایده، طراحی، تکوین تا تولید انبوه محصول مشارکت نداشته است. تحقق نمادین موارد اساسی همچون سرمایه گذاری طرف خارجی در قالب مواد اولیه یا قطعات نیز از این موارد است. مشکلاتی نظیر بی نظمی تامین کنندگان پژو و تحمیل هزینه ۱۲۰ میلیون ریالی به ازای هر خودروی پژوی ۲۰۰۸ به مصرف کننده نهایی و عدم اختیار برای رد یا تائید محموله دریافتی توسط ایران خودرو نیز از مسائل قرارداد ایران خودرو و پژو است. در نخستین میز داخلی سازی صنعت خودرو، قراردادهای داخلی سازی قطعات خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان با 32 شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از 85 میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود. رقابت سنگینی بین گوگل، اپل و آمازون برای همکاری با خودروسازان برای تجهیز خودروها به نرم افزارهای مختلف و نیز توسعه سامانه هدایت بدون راننده در جریان است که می تواند به تحول در خودروسازی و شاید شکل گیری بازاری انحصاری بینجامد.

سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشت!؟ ضرر ایران خودرو ساعتی چقدر؟

دو خودرو ساز بزرگ کشور ؛ ایران خودرو و سایپا، با میزان تولید تقریبا 103 و 316 هزار دستگاه خودرو سواری، سهم بزرگی را در تولید خودرو های ساخت داخل دارند. یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه، کافی نبودن شرکت های تامین کننده رده یک در تولید قطعات است. این مجموعه ها که با مجموعه ای از تامین کنندگان خرد در ارتباط هستند باعث می شوند خودروساز درگیر ارتباط با تامین کنندگان خرد نشود و در تامین قطعات مدیریت بهتری داشته باشد. در مقابل ساختارهای رده یکی قطعه سازان، روش تامین سبدی قطعات در قطعه سازان بزرگ ایران شکل گرفته است. این موضوع منجر به وابستگی خودروساز درحوزه های مختلف قطعات خودرو و بروز مشکلات جدی در مدیریت زنجیره تامین شده است.

متن گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو

خودروسازان جهانی بر این باورند که این اقدام در دراز مدت هزینه کمتری را به شرکت ها تحمیل می کند. در سال ۲۰۱۴، هزینه های مرتبط با مباحث تحقیق و توسعه خودروسازان ۵/۳درصد مبلغ فروش آنها بوده و همه اینها در حالی است که حاشیه سود متوسط صنعت خودرو در همان سال ۵/۴درصد محاسبه شده است. نکته قابل توجه اینجاست صنعت خودروی کشور به لحاظ توانمندی در رشد کیفی ناتوان نیست و قادر به تولید خودروی باکیفیت است. اما چالش فعلی تولید خودروهای نه چندان باکیفیت را باید تابعی از مشکلات اقتصادی هم دانست. مشکلاتی که بخشی از آن، ریشه در شیطنت های خارجی دارد و بخشی دیگر متأثر از تصمیمات داخلی دارد. با آغاز دور جدید تحریم های یک جانبه آمریکا نه تنها شرکای بین المللی این صنعت بار سفر بستند، بلکه شاهراه نقل وانتقال مالی نیز با تنگنا روبرو شد.

خبر خوش برای متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو

از همین رو می توان تفسیر شورای نگهبان از بند ج سیاست های کلی اصل 44 را مهر پایانی بر هیاهوی چند ماهه بر سر موضوع واگذاری باقی مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا دانست. از سوی دیگر، داده های دریافتی از خودروها نیز به بهبود داده های عرضه شده به سایر کاربران کمک می کند. این داده ها می توانند به ارائه اطلاعات بهتر از سوی مسیریاب های آنلاین کمک کنند یا حتی با شناسایی دست اندازهای شهری، به شهرداری ها در ترسیم نقشه ای جامع از مشکلات موجود در خیابان ها یاری رسانند. از سوی دیگر، خودروسازان تمایل زیادی دارند از الگوی های جایگزین متنوع درآمدی در سیلیکون ولی (مثل الگوی درآمد دریافتی از مشترکان یا فروش امتیاز) نیز بهره مند شوند.