بروزرسانی: 19 آذر 1404
دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
از همین رو می توان تفسیر شورای نگهبان از بند ج سیاست های کلی اصل 44 را مهر پایانی بر هیاهوی چند ماهه بر سر موضوع واگذاری باقی مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا دانست. از سوی دیگر، داده های دریافتی از خودروها نیز به بهبود داده های عرضه شده به سایر کاربران کمک می کند. این داده ها می توانند به ارائه اطلاعات بهتر از سوی مسیریاب های آنلاین کمک کنند یا حتی با شناسایی دست اندازهای شهری، به شهرداری ها در ترسیم نقشه ای جامع از مشکلات موجود در خیابان ها یاری رسانند. از سوی دیگر، خودروسازان تمایل زیادی دارند از الگوی های جایگزین متنوع درآمدی در سیلیکون ولی (مثل الگوی درآمد دریافتی از مشترکان یا فروش امتیاز) نیز بهره مند شوند.
- با به کار بردن فناوری driver-assist یا کمک راننده، در حقیقت فقط چند گام کوتاه تا اتومبیل های تمام خودکار فاصله داریم، در این فناوری هوش مصنوعی از سنسورهایی برای نظارت به نقاط کور، تشخیص عابران پیاده، هشدار به راننده و واکنش خودکار در زمان خطر استفاده می کند.
- تله ماتیک از دو کلمه تله، به معنی راه دور و کلمه انفورماتیک به معنی پردازش اطلاعات می باشد.
- ما امروز در دنیایی به غایت متصل[۲] زندگی می کنیم که می توان در آن همه اشیا را به اشیا دیگر یا به انسان ها متصل کرد.
- البته به نظر می رسد که در برخی موارد صادرات خودروها به منظور گذراندن برخی مراحل و آزمایش ها صورت گرفته باشد.
دو خودرو ساز بزرگ کشور ؛ ایران خودرو و سایپا، با میزان تولید تقریبا 103 و 316 هزار دستگاه خودرو سواری، سهم بزرگی را در تولید خودرو های ساخت داخل دارند. یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه، کافی نبودن شرکت های تامین کننده رده یک در تولید قطعات است. این مجموعه ها که با مجموعه ای از تامین کنندگان خرد در ارتباط هستند باعث می شوند خودروساز درگیر ارتباط با تامین کنندگان خرد نشود و در تامین قطعات مدیریت بهتری داشته باشد. در مقابل ساختارهای رده یکی قطعه سازان، روش تامین سبدی قطعات در قطعه سازان بزرگ ایران شکل گرفته است. این موضوع منجر به وابستگی خودروساز درحوزه های مختلف قطعات خودرو و بروز مشکلات جدی در مدیریت زنجیره تامین شده است.
سهند؛ زیباترین سدان داخلی کلاس B
همچنین عموم قرارداد های همکاری با طرف خارجی مربوط به خودرو هایی است که فرایند تکوین تا تولید و عرضه انبوه محصول را طی نموده و بنابراین خودروساز ایرانی هیچگاه در فرایند شکل گیری ایده، طراحی، تکوین تا تولید انبوه محصول مشارکت نداشته است. تحقق نمادین موارد اساسی همچون سرمایه گذاری طرف خارجی در قالب مواد اولیه یا قطعات نیز از این موارد است. مشکلاتی نظیر بی نظمی تامین کنندگان پژو و تحمیل هزینه ۱۲۰ میلیون ریالی به ازای هر خودروی پژوی ۲۰۰۸ به مصرف کننده نهایی و عدم اختیار برای رد یا تائید محموله دریافتی توسط ایران خودرو نیز از مسائل قرارداد ایران خودرو و پژو است. در نخستین میز داخلی سازی صنعت خودرو، قراردادهای داخلی سازی قطعات خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان با 32 شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از 85 میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود. رقابت سنگینی بین گوگل، اپل و آمازون برای همکاری با خودروسازان برای تجهیز خودروها به نرم افزارهای مختلف و نیز توسعه سامانه هدایت بدون راننده در جریان است که می تواند به تحول در خودروسازی و شاید شکل گیری بازاری انحصاری بینجامد.
تاریخچه صنعت خودرو در ایران
موضوع دیگری که می تواند فاصله سطح کیفی خودروهای داخلی با سطوح بین المللی را نشان دهد نتایج شاخص هایی است که حاصل از ارزیابی های کیفی متخصصین و مصرف کنندگان از کیفیت خودروها می باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است با توسعه این غول های تکنولوژی به وجود بیاید افزایش نرخ بیکاری است. تصور کنید در حالی که در خانه روی مبل راحتی خود نشسته اید، می توانید ماشینی را که می خواهید بخرید برانید. مشتریان یک جعبه هدفون Bose و یک هدست واقعیت مجازی دریافت کردند که تجربه رانندگی با خودروی مورد نظرشان از خانه را ممکن کرده است.
بهترین شرکت بازرسی در ایران
خودروسازان جهانی بر این باورند که این اقدام در دراز مدت هزینه کمتری را به شرکت ها تحمیل می کند. در سال ۲۰۱۴، هزینه های مرتبط با مباحث تحقیق و توسعه خودروسازان ۵/۳درصد مبلغ فروش آنها بوده و همه اینها در حالی است که حاشیه سود متوسط صنعت خودرو در همان سال ۵/۴درصد محاسبه شده است. نکته قابل توجه اینجاست صنعت خودروی کشور به لحاظ توانمندی در رشد کیفی ناتوان نیست و قادر به تولید خودروی باکیفیت است. اما چالش فعلی تولید خودروهای نه چندان باکیفیت را باید تابعی از مشکلات اقتصادی هم دانست. مشکلاتی که بخشی از آن، ریشه در شیطنت های خارجی دارد و بخشی دیگر متأثر از تصمیمات داخلی دارد. با آغاز دور جدید تحریم های یک جانبه آمریکا نه تنها شرکای بین المللی این صنعت بار سفر بستند، بلکه شاهراه نقل وانتقال مالی نیز با تنگنا روبرو شد.