دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم
انتشار: تیر 07، 1401
بروزرسانی: 19 آذر 1404

دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم

دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، جلسه بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه صنعت خودرو با حضور بابک نگاهداری رییس این مرکز و نمایندگان دستگاه های مختلف از بخش های حاکمیتی و خصوصی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد. این صنعت تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی بسیاری بوده و تغییر در روند هر یک از این عوامل تاثیر به سزایی در قیمت خودرو دارد.عمر صنعت خودرو در ایران کوتاه است، اما در همین مدت کوتاه دچار تلاطم بسیاری شده است. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است.

  • به طورکلی به دلیل وابستگی شدید لایه مدیریتی خودروسازان بزرگ به ساختار دولتی، بخش بزرگی از بدنه مدیریتی با تغییر دولت ها، تغییر می کند و لذا عمده سیاست های اعمالی در این صنعت، عمر چهار یا حداکثر هشت ساله دارند.
  • همان طور که از قبل نیز پیش بینی می شد، عملا بانک ها به دلیل رشد تورم و کاهش سپرده های سرمایه گذاری و عدم امکان اصلاح ساختار ترازنامه ای، در شرایط فعلی محیط کسب و کار قادر به تامین کامل سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی نخواهند بود.
  • صنعتی استراتژیک و مهم که در زمره صنایع اولویت دار و منتخب در بخش تولید و تجارت نیز به شمار می رود.
  • تعداد گواهی اسقاط به تناسب مصرف سوخت و قیمت خودروی وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می شود.

این در حالی است که بر اساس مصوبه سال 97 دولت و قانون هوای پاک، خودروسازان موظفند، در سال 98 محصولات خود را با استاندارد یورو5 تولید و عرضه کنند، در غیر این صورت از شماره گذاری خودروها جلوگیری خواهد شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این نامه ، لغو الزام خودروسازان به تولید با استاندارد یورو5 از ابتدای سال 98 و موکول شدن این کار به 6 ماه بعد از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شد. در روند بررسی این طرح در شورای نگهبان، اعضای این شورا 12 تیرماه طی نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس، واگذاری باقی مانده سهام خودروسازان به بخش خصوصی را مغایر با بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و این واگذاری را غیر قانونی اعلام کرد\u200b. مشکل انباشت خودروهای ناقص کف کارخانه ها باعث شد تا خودروسازان درخواست دریافت تسهیلات بانکی را بیش از پیش پیگیری کنند اما پاسخی که همتی رئیس کل بانک مرکزی به آنها داد، این بود در مورد خودرو سازی ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم.

چرخه رونق و رکود در بازار مسکن برهم خورد

البته همانطور که گفته شد این تصمیم پس از مطالعات دقیق و متعدد توسط مسئولان استرالیایی اتخاذ شده است، اما واقعیت این است که احتمالا مشابه سازی چنین تصمیمی در ایران نیز می تواند منطقی باشد. استفاده از اینترنت اشیاء میتونه به طور قابل ملاحظه ایی این کاربری را افزایش بده. چون اونوقت اشیاء میتونن اطلاعات حیاتی که برای این بستر لازمه را جمع آوری و تبادل کنن.

محسن زنگنه: احکامی درباره دستمزد در لایحه برنامه هفتم نیامده بود که حذف شود

وزیر صنعت در شرایطی تولید خودروها با استاندارد یورو5 از 6 ماه پس از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شده که اصلاً مشخص نیست، این تحریم ها چه زمانی برداشته خواهد شد و در مجموع، لغو یا عدم لغو تحریم ها با ابهام روبرو است. در شرایطی که جهان و ایران درگیر شیوع سریع ویروس کرونا بود، بازار خودرو هم از ابتلا به این بیماری در امان نماند و داغی شیوع کرونا باعث سردی بازار خودرو شد. این در حالی بود که بازار خودرو از چند ماه پیش به دلیل نجومی شدن قیمت ها در رکود به سر می برد.

دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان

حال تصور کنید خودروهای پرنده که انسان ها بی صبرانه منتظر تولید انبوه و عرضه آن به بازارهستند قابلیت هدایت خودکار را داشته باشد. متاسفانه فهم اشتباه مسئولین امر از پلتفرم، بزرگ\u200eترین معضلی است که در شرایط کنونی، صنعت خودروی کشور از آن رنج می\u200e برد. پلتفرم در اصل مجموعه\u200e ا\u200eی از اشتراکات خودرو شامل قطعات فیزیکی، زیرساخت تولید، خطوط و امکانات تولید، نیروی انسانی و تمام مواردی است که بین خانواده \u200eای از محصولات، قابلیت اشتراک\u200e گذاری دارد. موسسه جهانی مکنزی نشان می دهد مجموعه درآمد صنعت خودرو می تواند به طور قابل توجهی از طریق پذیرش سرویس جابه جایی براساس تقاضا و خدمات آنلاین افزایش یابد. درحال حاضر به طور گسترده ترجیحات مصرف کنندگان در مورد استفاده از وسایل نقلیه در حال تغییر است.