خودروهای قدیمی چالش جدی ارتقای کیفیت در صنعت خودرو انجمن مدیریت کیفیت ایران
انتشار: خرداد 05، 1401
بروزرسانی: 19 آذر 1404

خودروهای قدیمی چالش جدی ارتقای کیفیت در صنعت خودرو انجمن مدیریت کیفیت ایران

خودروهای قدیمی چالش جدی ارتقای کیفیت در صنعت خودرو انجمن مدیریت کیفیت ایران

در دهه ۶۰ درآمد ارزی کشور از ۲ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت و این برای صنعت خودرو ایران به معنای تعطیلی بود! اگرچه خودروهای قدیمی خارجی همچنان استفاده می شدند، اما قطعات آن ها موجود نبود، تعمیرات آن ها مشکل و گران بود و عملا سبب گردش مالی برای صنعت خودرو داخلی نمی شدند. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد.

  • مگر می شود خودرویی ثبت نام کرد که نه قیمت آن ، نه مدل آن و نه زمان تحویل آن مشخص است؟ هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نیست.
  • علاوه بر این دو در همان زمان رنو ۵، پاترول چهاردر و پاژن هم از وضعیت مناسبی برخوردار بودند.
  • پس از آن، چند شرکت دیگر نظیر آئودی، جیپ و لندرور نیز اقدام به نصب دستیار صوتی آمازون روی محصولات شان کردند.

اگر دولت مصمم باشد که خودرو وارد کند، می تواند با ارز ایرانیان خارج از کشور این موضوع را اجرایی کند. ما مخالفتی با بحث واردات نداریم، اما اگر دولت واقعا به دنبال واردات است می تواند قانون ساماندهی صنعت خودرو را به درستی اجرا کند. محسن زنگنه، از دیگر مخالفان لایحه، گفت تصمیم امروز ما در قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار است؛ برای این موضوع به قانون نیاز نداریم، زیرا در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو تصویب و بیان شده که این واردات براساس آیین نامه هایی که توسط وزارت صمت تعیین می شود، اجرایی شود. از سوی دیگر در بند ۴ قانون ساماندهی تصویب کردیم که واردات خودرو باید با توجه به ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید و رعایت منابع ارزی انجام شود، حال آنکه در تبصره این لایحه این موضوع نیز ملغی می شود. در این شرایط اگر دولت برای دارو و کالاهای اساسی، ارز نداشته باشد، مطرح می کند که مجلس ما را مجبور کرد. وزیر سابق صمت که در موقعیت استیضاح قرار گرفت، برای ماندگار شدن لایحه دوفوریتی واردات خودرو را ارائه کرد.

وضعیت ثروتمندان هم تعریفی ندارد!

از تضمین ایمنی و دوام گرفته تا فعال کردن ابتکارات سبک وزن و حمایت از تولید داخلی، سهم فولاد در شکل دهی مسیر رشد صنعت بسیار موثر است. از آنجایی که ایران به تقویت بخش فولاد خود و تقویت همکاری بین سهامداران ادامه می دهد، صنعت خودرو برای پیشرفت بیشتر، هم در داخل و هم در سطح جهانی آماده است. در حالی که صنعت فولاد در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است، همچنان با چالش های خاصی مواجه است. اینها شامل نیاز به پیشرفت های مداوم تکنولوژیکی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و اطمینان از انطباق با استاندارد های کیفیت بین المللی است. پرداختن به این چالش ها فرصت هایی را برای همکاری بین تولیدکنندگان فولاد، شرکت های خودروسازی و نهاد های دولتی برای غلبه بر موانع و دستیابی به رشد پایدار ارائه می دهد.

قیمت کارخانه ای محصولات زامیاد اعلام شد

در ادامه سنجه های لازم جهت بررسی این عرصه ها مطرح شده است که نه تنها برای ورود به حوزه کاری پیشنهاد شده کاربرد دارد بلکه به طورکلی برای بررسی سایر پیشنهاد ها نیز ارزشمند است. این موضوع نشان دهنده آن است که در حال حاضر با توجه به سیاست های کنونی فروش خودرو نه تنها سودی نصیب شرکت های این صنعت نمی شود، بلکه روزبه رو به زیان انباشته خودروسازان اضافه خواهد شد. در نهایت نیز در صورت ادامه یافتن وضعیت کنونی، راهی جز ورشکستگی پیش روی خودروسازان نخواهد بود. برای مثال ایران خودرو و سایپا که دو خودروساز بزرگ ایرانی هستند، هر دو در سال 1401 زیان ده بودند و به این زیان خود نیز افزودند. کارشناسانی که تقاضای بازار خودرو را 2 میلیون دستگاه پیش بینی می کنند، این نوع پیش بینی ها برای شرایط مطلوب است. در سال 1396، کل تولید خودرو در ایران همراه با واردات خودرو، حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود.

اقتصاد پس از توافق

ایران نیز مانند بسیاری از کشور ها شاهد افزایش تقاضا برای خودرو های برقی است. فولاد به دلیل توانایی آن در ارائه استحکام و محافظت لازم برای بسته باتری و سایر اجزای آن در ساخت خودرو های الکتریکی ضروری است. علاوه بر این، آلیاژ های فولادی سبک وزن نقش مهمی در جبران وزن باتری سنگین بازی می کنند و در نتیجه کارایی کلی و برد خودرو های الکتریکی را بهبود می بخشند. همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان فولاد و خودروسازان در ایران باعث رشد نوآوری و پیشرفت های تکنولوژیکی شده است. ابتکارات تحقیق و توسعه مشترک بر توسعه آلیاژ های فولادی جدید با استحکام، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی بهبود یافته تمرکز دارد.